Listing 1 - 10 of 724 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Ontwikkelingspsychologie In Ontwikkelingspsychologie is gekozen voor een thematische indeling: de ontwikkelingsfasen van verschillende leeftijdsgroepen worden per onderwerp behandeld. Daarnaast staat in elk hoofdstuk een aparte tekst met een uitstapje naar een afwijkende ontwikkeling. Veelvoorkomende ontwikkelingsproblemen als ADHD en autisme komen zo ook aan bod. Het heldere taalgebruik, de fraaie illustraties en praktische elementen als casuïstiek, trefwoorden in de marges, overzichtelijke schema's en studievragen, maken het boek zeer toegankelijk. Wat is er nieuw in de zesde druk? Deze herziening is tot stand gekomen dankzij de medewerking van Marieke Beckerman, onderzoeker en expert in de ontwikkeling van het jonge kind en tevens docent pedagogiek. De hoofdstukken over taal, temperament en gehechtheid zijn grondig herzien en aangevuld met relevante en recent verkregen informatie. Actuele thema's als een hoogsensitief temperament, Nederlands als tweede taal en gehechtheid in de voor- en vroegschool komen aan bod. Daarnaast is een paragraaf over executieve functies (zelfsturing) toegevoegd aan hoofdstuk 6. Het boek is ook beschikbaar als e-book. Over de auteurs Liesbeth van Beemen was tot 2006 praktisch werkzaam als ontwikkelingspsycholoog. Van Beemen schreef Ontwikkelingspsychologie toen zij als docent het eerstejaars onderwijs aan de universiteit Leiden verzorgde. In 2007 voltooide zij de master neuro-psychologie en was tot haar pensioen werkzaam als GZ-psycholoog in de zorg. Marieke Beckerman is onderzoeker en expert in de ontwikkeling van het jonge kind en tevens docent pedagogiek.
Developmental psychology --- ontwikkelingspsychologie --- ontwikkelingspsychologie
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Developmental psychology --- puberteit --- ontwikkelingspsychologie
Choose an application
Dit boek laat zien hoe eenzaamheid ontstaat, wat het doet met jeugdigen en wat er aan te doen is. Het is een helder geschreven boek dat beoogt (aankomende) orthopedagogen, psychologen, psychiaters, sociaal-pedagogische hulpverleners, leerkrachten en beleidsmakers er van te doordringen dat eenzaamheid bij jeugdigen veel schade aanricht en daarom meer aandacht verdient. Eenzaamheid onder jeugdigen wordt vaak niet opgemerkt als probleem. De aandacht gaat ten onrechte alleen uit naar ouderen. Maar ook jeugdigen kunnen eenzaam zijn en daar onder lijden. Eenzaamheid is een sluipend gevaar. Het vormt voor de ontwikkeling een ernstige bedreiging. Eenzame jeugdigen verkeren in een kwetsbare positie met veel schadelijke gevolgen. Bij aanhoudende eenzaamheid raken zij steeds meer geïsoleerd en treden serieuze sociale, psychische en fysieke problemen op. Niet alleen de overheid, ouders en leerkrachten onderschatten de ernst van eenzaamheid, ook onder professionele hulpverleners is nog te weinig oog voor eenzame jongens en meisjes. Hulpverleners zijn vooral gefocust op problemen die in psychiatrische en psychologische handboeken worden vermeld. Eenzaamheid komt daar alleen als symptoom van andere problemen voor, terwijl eenzaamheid wel degelijk als een psychische stoornis is te beschouwen.
Psychology --- jeugd --- ontwikkelingspsychologie --- eenzaamheid
Choose an application
The third book in Young’s unique trilogy on causality and development continues to locate and define the central role of causality in biopsychosocial and network/systems development, and as a unifying concept of psychology itself. As a way of discussing causality, in general, initially, the book focuses on the acquisition of handedness and hemispheric specialization in infancy and childhood, and their relations to the development of cognition, language, and emotion, in particular. The second part of the book elaborates an innovative 25-step Neo-Eriksonian model of development across the life course based on a Neo-Piagetian model covered in the previous books, completing a step-by-step account of development over the lifespan cognitively and socio-emotionally. It builds on the concept of neo-stage, which is network-based. From this conceptual synthesis, the author’s robust theory of development and causality identifies potential areas for psychological problems and pathology at each developmental step as well as science-based possibilities for their treatment. This elegant volume: Presents a clear picture of the development of handedness and laterality in more depth than has been attempted in the literature to date. Traces the causal concepts of activation-inhibition coordination and networking in the context of development. Describes in depth a novel 25-step Neo-Eriksonian lifespan model of development. Reviews relevant research on Piagetian and Eriksonian theories in development. Emphasizes the clinical utility of the described 25-step Neo-Eriksonian approach to lifespan development. A significant step in understanding this highly nuanced subject and synthesizing a broad knowledge base, Causality and Development will find an interested audience among developmental psychologists, mental health practitioners, academics, and researchers.chers. .
Choose an application
Choose an application
Listing 1 - 10 of 724 | << page >> |
Sort by
|